Artykuły

Jak nie dać się oszukać w sklepie przed świętami?

Pęknięte opakowanie, popsuty jogurt lub wędlina - co robić, by nie stracić pieniędzy? Przed świętami ogarnia nas gorączka. Biegamy po sklepach i kupujemy wiele produktów. W domu okazuje się, że nie wszystkie nadają się do jedzenia.

REKLAMA

fot. Pixabay.com

W ferworze przedświątecznych przygotowań często nie zwracasz uwagi na to, co wkładasz do koszyka. A nieuczciwi sprzedawcy liczą właśnie na twoje roztargnienie oraz na to, że nie przyglądając się nabywanym produktom, kupisz każdą rzecz, którą umieszczą na sklepowej półce. Dlatego w tym okresie próbują sprzedać niemal wszystko, nawet produkty przeterminowane, odświeżane i w uszkodzonych opakowaniach. Są bowiem pewni, że nie będziesz reklamować żywności.

Pora to zmienić i zacząć konsekwentnie domagać się swoich praw! Warto też, kupując jedzenie (i to nie tylko przy okazji świąt), zwrócić uwagę na kilka podstawowych rzeczy. Oto one:

Kupuj rozważnie - podstawa udanych zakupów to ich przemyślenie.

Superoferta

Przed świętami sklepy często organizują różne promocje. Nim jednak z nich skorzystasz, sprawdź, czy rzeczywiście jest to okazja.

Porównaj cenę tego samego produktu w różnych sklepach (może się okazać, że mimo promocji towar gdzie indziej będzie tańszy).

Nie sugeruj się wielkością opakowania. W tych większych często znajduje się mniej produktu, niż ci się wydaje. Zwróć uwagę na ciężar lub liczbę sztuk.

Sprawdź datę minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia. Pierwsze oznaczenie dotyczy okresu, do którego prawidłowo przechowywany produkt spożywczy zachowuje wszystkie swoje właściwości (na towarze znajdziesz więc napis: "Najlepiej spożyć przed..."). Drugi termin oznacza, że po danym dniu produkt nie nadaje się do zjedzenia (na opakowaniu będzie napis: "Należy spożyć do...").  To ważne, bo produkty sprzedawane w promocjach często mają bardzo krótki termin ważności.

Opakowanie

Przyjrzyj się, jak zapakowane są produkty. Czy folia na wędlinie nie jest przerwana, czy kubek jogurtu nie jest pęknięty - takich produktów lepiej nie kupuj.

Przechowywanie

Zwróć uwagę, jak przetrzymywana jest żywność, głównie towary, które łatwo się psują i wymagają niskich temperatur. Nie kupuj mięsa, wędliny i nabiału, które są przechowywane poza lodówką, a także mrożonek zbrylonych - oznacza to, że były rozmrożone i zamrożone ponownie, więc nie nadają się do spożycia.

Gdy towar jest nieświeży

Jeśli zdarzy się, że kupiony produkt nie będzie nadawał się do zjedzenia, bo będzie zepsuty lub z innych powodów nie do zjedzenia (np. do ogórków konserwowych dodano za dużo octu, danie ze słoika jest przesolone), koniecznie złóż reklamację. Masz do tego prawo na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z nią sprzedawca odpowiada za towar, jeśli jest on niezgodny z umową, a jednocześnie gdy niezgodność ta istniała już w chwili jego wydania. To sprzedawca ma obowiązek przyjąć reklamację i ją rozpatrzyć. Nie może cię odesłać do producenta, importera, hurtownika ani zasłaniać się regulaminem sklepu. Gdyby jednak tak robił, powołaj się na powyższą ustawę oraz na specjalne rozporządzenie z 30 stycznia 2003 r. w sprawie terminów zawiadamiania sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową. Zapamiętaj! Towary spożywcze reklamujesz w sklepie, w którym je kupiłaś.

Ile masz czasu na reklamację

Żeby móc złożyć reklamację, powinnaś mieć dowód zakupu. Każdy sprzedawca ma obowiązek wydać ci takie potwierdzenie (zawsze tego żądaj!).  Zgodnie z przepisami z uwagi na specyficzne cechy towarów żywnościowych (głównie ich nietrwałość), reklamację musisz składać niezwłocznie, jednak nie później niż:

- 3 dni od otwarcia opakowania towaru paczkowanego (niezależnie, czy jest on oznakowany datą minimalnej trwałości lub terminem przydatności do spożycia, czy nie). Jednak gdy ma on datę trwałości, można go reklamować tylko przed upływem tego terminu;

- 3 dni od dnia sprzedaży albo od otrzymania towaru sprzedawanego luzem, odmierzanego w miejscu zakupu lub dostarczanego do miejsca zamieszkania.

Zapamiętaj! Jeśli złożysz reklamację później, twoje żądania będą bezzasadne. Reklamację powinnaś złożyć na piśmie, za potwierdzeniem odbioru. Sprzedawca ma obowiązek rozpatrzyć ją niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od daty jej przyjęcia.

Kiedy żądać zwrotu gotówki

Składając reklamację do sprzedawcy, niezależnie od tego, czy jest to produkt spożywczy, czy jakaś inna rzecz, możesz domagać się:

- w pierwszej kolejności wymiany towaru na nowy albo (oczywiście tylko w przypadku rzeczy niespożywczej) jego naprawy;

- obniżenia ceny lub (gdy wada jest istotna) odstąpienia od umowy oraz zwrotu gotówki, ale dopiero gdy naprawa lub wymiana są niemożliwe, wymagają nadmiernych kosztów albo też narażają cię na niedogodności.

A co z innymi drobnymi artykułami?

Jeśli chcesz złożyć reklamację towaru niespożywczego (np. obrusa, foremki do ciasta, świątecznego stroiku), obowiązują cię inne terminy.

- towar niezgodny z umową możesz reklamować przez 2 lata od daty zakupu (pamiętaj, by zachować paragon).

- o wadzie (np. o rdzy na blaszce do ciasta) musisz jednak poinformować sprzedawcę nie później niż w 2 miesiące od ujawnienia się tej wady. Jeżeli to zaniedbasz, tracisz prawo do składania reklamacji.

Żródło: TINA 14-2009 (15)

Foto: ©123RF/PICSEL; © Bauer

Przeczytaj również

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

Wasze komentarze (1)

Obzarciuch

zobacz też jakie u mnie są smakołyki http://oobzarciuch.blogspot.com/

REKLAMA

Polecane artykuły

Ostatnio spodobało się

Informacja

Nie możesz dodać komentarza do tej treści. To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.

Edytuj komentarz

Usuń komentarz

Czy na pewno chcesz usunąć komentarz do artykułu "Jak nie dać się oszukać w sklepie przed świętami?"? Tej operacji nie można cofnąć.

Wyślij mailem

Informacja

Zgłoś nadużycie

Informacja

To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.
REKLAMA

Wyłącz to powiadomienie

Nie będziesz już więcej otrzymywać powiadomień do tego zdarzenia.
Państwa przeglądarka jest nieaktualna. Aby zapewnić większe bezpieczeństwo, wygodę i komfort użytkowania w tej witrynie, proszę zaktualizować swoją przeglądarkę.
Polub nas, aby otrzymywać niezliczone pomysły wprost na swoją tablicę!

Edycja zdjęcia

Obróć

Informacja

Zaloguj się

Newsletter

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać najciekawsze artykuły oraz inspiracje z serwisu Deccoria.pl

Powiadomienia

Informacja

Nie możesz wykonać tej akcji. To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.