Polecane książki

Dzikie smaki - kolejna kulinarna przemiera Pascala

Trzeba być szaleńcem, żeby jeść to, co zerwie się na łące lub w lesie? Wcale nie! Wystarczy chęć odkrywania nowych smaków, korzystanie z rad popartych wiedzą i odrobina kulinarnej fantazji.
Dzikie smaki - kolejna kulinarna przemiera Pascala
REKLAMA

Kaja Nowakowska i Gosia Ruszkowska, blogerki znane jako Mead Ladies, radzą, jak bezpiecznie znaleźć, zbierać i przyrządzić to, co rośnie wokół nas. Wcale nie musisz mieszkać na wsi, żeby zostać zbieraczem dzikich roślin. Dowiedz się, jak w wielkim mieście zdobyć rośliny wolne od zanieczyszczeń. Poznaj dania z grzybów, korzeni, liści, owoców, nasion i kwiatów.

Wiedza tajemna? Szamańskie zwyczaje? Magiczne praktyki? Oczywiście, ale poparte naukową wiedzą!

Z książki dowiesz się:
- gdzie szukać jadalnych roślin
- jak przygotować się na wyprawę
- kiedy i jakie rośliny zbierać
- jak unikać roślin trujących i niebezpiecznych
Książka zawiera praktyczny poradnik dla zbieraczy oraz przepisy na dania z dzikich roślin.
Autorki – Mead Ladies

Dzikie smaki. Kuchnia zwariowanego zbieracza roślin
Małgorzata Ruszkowska, Kaja Nowakowska
Premiera: 18.04.2018
Wydawnictwo Pascal

Przykładowe przepisy:

Chutney borówkowo-berberysowy
•    1 szklanka umytych i przebranych borówek brusznic
•    ¼ szklanki odszypułkowanych, wypestkowanych i przebranych owoców berberysu
•    4 średnio ostre niewielkie papryczki chilli (koniecznie czerwone)
•    ¼ szklanki cukru muscovado

1. Owoce zasyp cukrem i smaż przez około 10–15 minut, aż zmiękną.
2. Posiekaj drobniutko papryczki chilli, dodaj do owoców i smaż razem przez kolejne 5 minut.
3. Zjedz od razu bądź przełóż do małych słoiczków i zapasteryzuj.

Rajska musztarda
•    30 g gorczycy białej
•    sól
•    ok. 13 średniej wielkości jabłuszek rajskich
•    1½ szklanki jasnego octu pasteryzowanego

1. Z jabłuszek usuń ogonki i gniazda nasienne,a następnie pokrój na ćwiartki.
2. Gorczycę i jabłuszka zalej octem (jeśli masz swój domowy, niepasteryzowany ocet, podgrzej go do co najmniej 70˚C). Odstaw na co najmniej 2 tygodnie.
3. Zmiksuj wszystko razem. Nie musisz mielić ziaren na papkę, możesz zostawić niektóre nasionka w całości, tak jak w musztardzie dijońskiej.



Liście żywokostu w cieście naleśnikowym
•    1 szklanka wody
•    1 szklanka mąki pszennej
•    2 łyżki oleju
•    1 duża szczypta soli
•    1 łyżka słodkiej papryki, najlepiej wędzonej
•    olej do smażenia
•    ok. 15 sporych, świeżych liści żywokostu

1. Składniki na ciasto naleśnikowe dokładnie wymieszaj, najlepiej blenderem. Ciasto powinno mieć konsystencję rzadkiego budyniu.
2. Rozgrzej na patelni olej.
3. Maczaj liście w cieście naleśnikowym, smaż przez ok. 3 minuty z każdej strony
do zrumienienia.

Wiosenna sałatka z miodunką plamistą
•    1 garść młodych listków miodunki plamistej
•    kilka lub kilkanaście kwiatów miodunki
•    1 ogórek sałatkowy
•    1 gruby plaster sera twarogowego
•    kilka łyżek zimnotłoczonego oleju słonecznikowego
•    1 łyżka octu jabłkowego
•    świeżo mielony czarny pieprz
•    sól

1. Ogórka umyj i pokrój na ukośne cienkie plasterki.
2. Na połowie miski rozłóż umyte i osuszone listki miodunki oraz plasterki ogórka, posyp pokruszonym serem, polej olejem, skrop octem i posyp solą z pieprzem. Udekoruj kwiatkami.



Wiesiołkowa zupa miso
•    ok. 3-centymetrowy kawałek imbiru
•    1 ząbek czosnku
•    10 dużych, młodych liści wiesiołka
•    100 g tofu
•    100 g korzeni wiesiołka
•    ¼ średniej cebuli cukrowej  albo 1 szalotka
•    2 dymki
•    3–4 łyżeczki miso
•    2 łyżeczki oleju sezamowego
•    2½ szklanki wody
•    3 łyżeczki octu
•    olej do smażenia
•    nasiona wiesiołka (do podania)

1. Pokrój tofu w kostkę, na tarce o drobnych oczkach zetrzyj obrany kawałek imbiru, umyj liście wiesiołka i pokrój w paseczki, dymki posiekaj, czosnek przepuść przez praskę lub drobniutko pokrój, korzeń wiesiołka umyj i pokrój na drobne kawałki.
2. Na łyżce oleju w garnku o nieprzywierającym dnie podsmaż na złoty kolor cebulę lub szalotkę pokrojone w piórka.
3. Dorzuć tofu, czosnek, imbir, korzeń oraz liście wiesiołka i smaż razem przez 2–3 minuty.
4. W niewielkiej ilości wody rozrób miso, połącz  z resztą wody i dodaj do warzyw.
5. Gotuj przez 7–10 minut. Dodaj ocet i gotuj jeszcze przez minutę.
6. Wyłóż do miseczek, polej olejem sezamowym, posyp nasionami wiesiołka i posiekaną dymką. Możesz dosolić do smaku, ale wcześniej spróbuj, bo miso samo w sobie jest dość słone.



Azjatycka przekąska z korzenia łopianu
•    ok. 25-centymetrowy korzeń łopianu
•    1 łyżeczka sezamu (czarnego lub białego)
•    2 łyżeczki sosu sojowego
•    2 łyżeczki słodu jęczmiennego
•    ½ łyżeczki konfitury z owoców dzikiej róży
•    2 łyżki oleju do smażenia

1. Łopian umyj, obierz i pokrój w jak najcieńsze paseczki (będzie ciemniał).
2. Na patelni rozgrzej olej i dodaj łopian. Smaż przez 3–4 minuty.
3. Dodaj sos sojowy, słód i konfiturę z owoców róży. Smaż przez 7–8 minut, ciągle mieszając.
4. Wyłóż do miseczki i posyp sezamem.

Przeczytaj również

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

Wasze komentarze (0)

Brak komentarzy

Ostatnio spodobało się

Informacja

Nie możesz dodać komentarza do tej treści. To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.

Edytuj komentarz

Usuń komentarz

Czy na pewno chcesz usunąć komentarz do artykułu "Dzikie smaki - kolejna kulinarna przemiera Pascala"? Tej operacji nie można cofnąć.

Wyślij mailem

Informacja

Zgłoś nadużycie

Informacja

To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.
REKLAMA

Wyłącz to powiadomienie

Nie będziesz już więcej otrzymywać powiadomień do tego zdarzenia.
Państwa przeglądarka jest nieaktualna. Aby zapewnić większe bezpieczeństwo, wygodę i komfort użytkowania w tej witrynie, proszę zaktualizować swoją przeglądarkę.
Polub nas, aby otrzymywać niezliczone pomysły wprost na swoją tablicę!

Edycja zdjęcia

Obróć

Informacja

Zaloguj się

Newsletter

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać najciekawsze artykuły oraz inspiracje z serwisu Deccoria.pl

Powiadomienia

Informacja

Nie możesz wykonać tej akcji. To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.