Z artykułu dowiesz się:
- Co przyda się podczas wiosennych porządków
- Jak zaplanować wiosenne porządki w domu
- Jak ułatwić sobie sprzątanie
- Jak zadbać o porządek w dokumentach
Wiosna to czas, gdy wszystko budzi się do życia, a słońce napawa nas pozytywną energią do działania, co warto wykorzystać w pożyteczny sposób. Jednym z nich jest gruntowne wysprzątanie domu. Porządki wymagają również wyrzucenia niepotrzebnych przedmiotów oraz doprowadzenia wszystkich dokumentów do ładu. Warto przy tym wszystkim nie poddawać się całkowicie emocjom, być może niektóre rzeczy możemy podarować potrzebującym lub sprzedać na jednym z portali internetowych. Wiosenne porządki to także czas na przejrzenie ważnych dokumentów, które każdy z nas w swoim domu przechowuje oraz weryfikację czy wszystkie dane rzeczywiście są bezpieczne i niedostępne dla osób trzecich. Poniżej podpowiadamy, jak zaplanować wiosenne porządki.
Wiosenne porządki — akcesoria do sprzątania
Zanim zabierzemy się za sprzątanie wszystkich zakamarków w domu, upewnijmy się, że mamy niezbędne do tego przedmioty. Będą nam potrzebne przede wszystkim:
- gąbki, myjki, ściereczki
- ręczniki papierowe
- środki czystości ze sklepu (płyn do szyb, do usuwania kamienia, do mycia podłóg, do usuwania tłuszczu itp.) lub domowe mikstury do usuwania brudu (do ich przygotowania potrzebne będzie m.in. ocet, soda oczyszczona, cytryna)
- wiaderko i mop
- miotła i łopatka
- odkurzacz
Chcesz przygotować środki czystości domowej roboty? Zajrzyj tutaj:
Środki czystości diy domowej roboty - tak wysprzątasz całą kuchnię
Ekologiczne środki DIY. Porządki w łazience
Niezawodny proszek na brud i szkodniki. Wykorzystasz go na wiele sposobów
Wiosenne porządki — plan sprzątania
Do generalnych porządków w domu warto się odpowiednio przygotować. Najlepiej stworzyć sobie plan, czyli spisać listę rzeczy do wykonania i konsekwentnie po kolei ją realizować. Od czego zacząć plan wiosennego sprzątania? Wypisz wszystkie pomieszczenia w swoim domu i ustal, co w każdym z nich należy dokładnie wymyć lub tylko przeczyścić.
Dla ułatwienia poniżej przedstawiamy ci nasz sprawdzony plan sprzątania w domu:
Łazienka
- wyczyść kratkę wentylacyjną
- umyj okno (jeśli łazienka je posiada)
- pościeraj kurz z lamp, pajęczyny z sufity i zakamarków
- przeczyść kaloryfer
- przetrzyj lustro
- wymyj dokładnie umywalkę, wannę, prysznic
- usuń kamień z baterii łazienkowych
- wyczyść toaletę
- przetrzyj pralkę
- wypierz dywaniki łazienkowe
- wymyj płytki ścienne i podłogowe
- posegreguj kosmetyki i środki czystości, wyrzuć niepotrzebne lub przeterminowane
Kuchnia
- wyczyść kratkę wentylacyjną
- umyj okap
- przetrzyj lampy i kinkiety
- umyj okna
- umyj szafki z zewnątrz i wewnątrz, posegreguj ich zawartość, wyrzuć zbędne i przetreminowane produkty
- wysprzątaj lodówkę
- wyczyść zmywarkę
- umyj kuchenkę
- wyczyść piekarnik
- wysprzątaj mikrofalówkę, toster, opiekacz, ekspres, czajnik itp.
- umyj zlewozmywak i odkaź odpływ
- umyj kafelki na ścianie
- wyodkurzaj i wymyj podłogę
Salon
- omieć sufit z pajęczyn
- przetrzyj lampy i kinkiety
- umyj okna
- wypierz firany i zasłony
- wypierz koce i poduszki
- wyczyść sprzęt RTV
- wyczyść z kurzu szafki, stół, komody, nogi krzese, przestrzeń za meblami, pod kanapą
- wyczyść meble tapicerowane
- posprawdzaj zawartość szafek, komód i zrób w nich porządek
- sprawdź stan kwiatów po zimie, usuń uschnięte liście, przesadź, jeśli jest taka potrzeba
- wyodkurzaj i wyczyść dywany
- umyj i wypoleruj podłogę
Sypialnia
- umyj okna
- wypierz firany i zasłony
- omieć pajęczyny, lampy wiszące i nocne
- wyczyść z kurzu meble
- wypierz poduszki i kołdry
- wyczyść materac
- zrób porządek w szafach, posegreguj ubrania
- przemyj i wytrzyj z kurzu ramę łóżka
- wyodkurzaj i wyczyść dywan
- umyj podłogę - sięgnij również pod łóżko
Pokój dziecka
- przetrzyj lampy i sufit z kurzu i pajęczyn
- umyj okna
- wypierz firanki
- zetrzyj kurz z mebli
- posegreguj ubranka w szafach i komodach
- przejrzyj i poukładaj zabawki - sprawdź czy której nie nadają się do wyrzucenia lub oddania
- wyczyść dywan
- odkurz i wymyj podłogę
Co jeszcze warto zrobić w ramach wiosennych porządków?
- sprawdź apteczkę, posegreguj leki, przyjrzyj się ich dacie ważności
- posprzątaj w spiżarni, garderobie, składziku, garażu
- wymyj i wysprzątaj balkon po zimie
- uporządkuj taras
- pochowaj zimowe buty i grube płaszcze
Jeśli wykonasz wszystkie lub chociażby większość z wymienionych wyżej czynności, to możesz być pewien, że twój dom wraz z nadejściem wiosny będzie lśnił czystością!
Jak ułatwić sobie sprzątanie — podział obowiązków
Dobry podział obowiązków uwzględnia umiejętności, ale też i fizyczną siłę poszczególnych domowników oraz czas, jakim dysponują. Choć w tym ostatnim przypadku – powiedzmy szczerze – zbyt często szukamy wymówek: dziś garażu nie posprzątam, bo chłodno; okna umyję za tydzień, bo może jeszcze będzie padać, a papiery uporządkuję… w ogóle nie musze tego robić, skoro jestem w nich w stanie wszystko znaleźć (nieważne, że po kilku godzinach nerwowych poszukiwań). A powiedzmy jasno: nie warto porządków odkładać, nie tylko ze względu na ogólny komfort przebywania pod swoim dachem, ale po prostu czasem może nas to sporo, dosłownie, kosztować.
Z drugiej strony, nawał obowiązków oraz związane z tym ogólne przemęczenie, mogą być dla nas rzeczywistą przeszkodą. Wówczas warto rozważyć skorzystanie z profesjonalnej pomocy. Niekoniecznie zawsze musi być to wyspecjalizowana firma sprzątająca, w większości przypadków wystarczą bowiem usługi oferowane przez małe podmioty, także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.
Możemy także wśród przyjaciół popytać o rekomendacje sprawdzonej pomocy do wiosennych porządków. Taka usługa – jeśli nie zapuściliśmy swojego mieszkania w niewyobrażalnym stopniu – nie nadszarpnie naszego portfela, pozwoli zaś oszczędzić i czasu i sił. Pamiętajmy jednak, iż nie wszystko w generalnym sprzątaniu możemy zlecić osobie z zewnątrz. Ta uwaga dotyczy na pewno wszelkich przechowywanych w domu dokumentów, rachunków, danych do kont, numerów PIN etc. Tym lepiej zajmijmy się sami. Jak sobie z tym poradzić?
Porządek w papierach
Spróbujmy w domu zastosować znane i stare jak świat sposoby przechowywania dokumentów, jakie stosuje się w każdym biurze. A zatem, papiery, podzielone tematycznie, możemy umieścić w teczkach lub segregatorach. Dokumentów najlepiej nie dziurkować (nigdy nie wiadomo, kiedy i gdzie będziemy musieli je przedstawić), a zamiast tego używać koszulek. Warto także nie „pakować” do nich stosu plików, bo w takim przypadku bardzo trudne będzie znalezienie konkretnego, który akurat w danym momencie jest nam potrzebny.
Dokumentów nie składajmy przy tym na pół, nie warto też używać spinaczy (bo te zawsze wypadają). Zrezygnujmy także z kopert, które są nietrwałe, nieporęczne, a także każda z nich wymagałaby odrębnego opisania, aby bez zaglądania wiadomo było, co w niej jest.
W segregatorach zaś warto układać dokumenty tematycznie i chronologicznie, oddzielając je kolorowymi przekładkami. Jeśli decydujemy się na przechowywanie papierów w kartonie, chowajmy do niego wyłącznie te, do których często nie będziemy musieli sięgać i które będziemy trzymać bezterminowo.
Generalne wyrzucanie
Niektórzy twierdzą, iż ludzi można podzielić na dwie grupy: „zbieraczy” – czyli tych, którzy przedmioty gromadzą, niemal nic nie wyrzucając, oraz takich, którzy bez żadnej wręcz nostalgii pozbywają się rzeczy „jak leci”, gdy tylko uznają, iż im z jakiś względów przeszkadzają. W takiej sytuacji warto jednak na chwilę się zatrzymać: być może mamy coś, co innym może się przydać? Może ubrania, które nam się znudziły nie muszą lądować na śmietniku, a trafić do osób potrzebujących lub sklepu „second hand”? A może warto pomyśleć o podreperowaniu domowego budżetu i wystawić swoje dobro na aukcjach internetowych?
W każdym razie, jeśli czujemy, że pozbycie się danych przedmiotów sprawi nam ulgę, nie ma lepszego czasu na takie decyzje niż wiosenne porządki. Ważne jednak, aby w tym całym zamieszaniu nie wylać dziecka z kąpielą, czyli na przykład nie wyrzucić… zeznania podatkowego z zeszłego roku czy wykupionych przez nas polis dokumentujących prawo do korzystania z różnych ubezpieczeń. Warto zatem wiedzieć, jak długo powinniśmy przechowywać poszczególne kategorie dokumentów.
Co i jak długo przechowywać?
Tę kwestię definiują stosowne przepisy. Wymieńmy tu ważniejsze kategorie dokumentów, które większość z nas ma w swoich domach:
- PIT-y powinniśmy trzymać przez 5 lat, od końca roku, w którym nastąpiło rozliczenie.
- Rachunki (np. energia, internet, gaz, woda, telewizja) – 3 lata.
- Dowody zakupu (czyli najczęściej, oprócz paragonu, potwierdzenie płatności kartą) droższych przedmiotów, takich np. RTV AGD, sprzęt elektroniczny, ale też ekskluzywne obuwie, ubiór etc. – 2 lata, gdyż w tym czasie przysługuje nam prawo reklamacji.
- Karty gwarancyjne zaś oczywiście tak długo, jak długo przewidziana jest gwarancja na dany sprzęt.
Nigdy zaś nie powinny znaleźć się na śmietniku: dowód osobisty, paszport, akty notarialne oraz polisy ubezpieczeniowe. Nawet jeśli straciły one swoją ważność, mogą być przydatne w przypadku, gdy chcemy odtworzyć jakieś zdarzenia z przeszłości. Gdy jednak z jakiś powodów zdecydujemy się pozbyć takich dokumentów, pamiętajmy o dokładnym ich zniszczeniu, najlepiej w profesjonalnej niszczarce. Skutki dla nas mogą być zupełnie opłakane, jeśli nasze dane dostaną się w niepowołane ręce.
Tajne przez poufne
Czyli przede wszystkim dane dotyczące naszych kont (oraz numery, pod które możemy dzwonić, aby zastrzec nasze karty), lokat, dokumentacja medyczna, polisy ubezpieczeniowe etc. powinny być przechowywane w odrębnym, niedostępnym dla dzieci miejscu. W tych papierach bezwzględnie powinien panować porządek. Pamiętajmy także, aby najbliżsi nam domownicy, wiedzieli gdzie one są przechowywane po to, aby mogli do nich sięgnąć, gdy my – z jakiś powodów – nie będziemy mogli tego zrobić.
Kosztowności
Często przechowujemy w domu cenne przedmioty. Ich wartość może wynikać po prostu z ceny (np. wysokiej klasy sprzęt elektroniczny, ale też np. biżuteria po babci), ale niekoniecznie. Czasem nie mniej ważna jest wartość sentymentalna, czyli taka, jaką przedstawiają wyłącznie dla nas.
Wiosenne porządki to dobry czas także na przejrzenie tych wszystkich przedmiotów i zastanowienie się, czy na pewno jesteśmy o nie spokojni? Nie każdą rzecz można odkupić, nie każdą stratę da się zrekompensować, jednak zawsze można sprawić, aby w razie kradzieży lub np. pożaru, była ona jak najmniejsza. W przypadku ruchomości sprawa jest prosta: wiele firm ubezpieczeniowych oferuje kompleksowe ubezpieczenia składników majątku, ruchomości domowych. Jeśli chcemy czuć się bezpiecznie z tym, warto rozpatrzyć inwestycję w taką polisę.