Dzikie smaki - kolejna kulinarna przemiera Pascala

Data publikacji: 2018-04-17 11:00:00

Trzeba być szaleńcem, żeby jeść to, co zerwie się na łące lub w lesie? Wcale nie! Wystarczy chęć odkrywania nowych smaków, korzystanie z rad popartych wiedzą i odrobina kulinarnej fantazji.

Dzikie smaki - kolejna kulinarna przemiera Pascala

Kaja Nowakowska i Gosia Ruszkowska, blogerki znane jako Mead Ladies, radzą, jak bezpiecznie znaleźć, zbierać i przyrządzić to, co rośnie wokół nas. Wcale nie musisz mieszkać na wsi, żeby zostać zbieraczem dzikich roślin. Dowiedz się, jak w wielkim mieście zdobyć rośliny wolne od zanieczyszczeń. Poznaj dania z grzybów, korzeni, liści, owoców, nasion i kwiatów.

Wiedza tajemna? Szamańskie zwyczaje? Magiczne praktyki? Oczywiście, ale poparte naukową wiedzą!

Z książki dowiesz się:
- gdzie szukać jadalnych roślin
- jak przygotować się na wyprawę
- kiedy i jakie rośliny zbierać
- jak unikać roślin trujących i niebezpiecznych
Książka zawiera praktyczny poradnik dla zbieraczy oraz przepisy na dania z dzikich roślin.
Autorki – Mead Ladies

Dzikie smaki. Kuchnia zwariowanego zbieracza roślin
Małgorzata Ruszkowska, Kaja Nowakowska
Premiera: 18.04.2018
Wydawnictwo Pascal

Przykładowe przepisy:

Chutney borówkowo-berberysowy
•    1 szklanka umytych i przebranych borówek brusznic
•    ¼ szklanki odszypułkowanych, wypestkowanych i przebranych owoców berberysu
•    4 średnio ostre niewielkie papryczki chilli (koniecznie czerwone)
•    ¼ szklanki cukru muscovado

1. Owoce zasyp cukrem i smaż przez około 10–15 minut, aż zmiękną.
2. Posiekaj drobniutko papryczki chilli, dodaj do owoców i smaż razem przez kolejne 5 minut.
3. Zjedz od razu bądź przełóż do małych słoiczków i zapasteryzuj.

Rajska musztarda
•    30 g gorczycy białej
•    sól
•    ok. 13 średniej wielkości jabłuszek rajskich
•    1½ szklanki jasnego octu pasteryzowanego

1. Z jabłuszek usuń ogonki i gniazda nasienne,a następnie pokrój na ćwiartki.
2. Gorczycę i jabłuszka zalej octem (jeśli masz swój domowy, niepasteryzowany ocet, podgrzej go do co najmniej 70˚C). Odstaw na co najmniej 2 tygodnie.
3. Zmiksuj wszystko razem. Nie musisz mielić ziaren na papkę, możesz zostawić niektóre nasionka w całości, tak jak w musztardzie dijońskiej.



Liście żywokostu w cieście naleśnikowym
•    1 szklanka wody
•    1 szklanka mąki pszennej
•    2 łyżki oleju
•    1 duża szczypta soli
•    1 łyżka słodkiej papryki, najlepiej wędzonej
•    olej do smażenia
•    ok. 15 sporych, świeżych liści żywokostu

1. Składniki na ciasto naleśnikowe dokładnie wymieszaj, najlepiej blenderem. Ciasto powinno mieć konsystencję rzadkiego budyniu.
2. Rozgrzej na patelni olej.
3. Maczaj liście w cieście naleśnikowym, smaż przez ok. 3 minuty z każdej strony
do zrumienienia.

Wiosenna sałatka z miodunką plamistą
•    1 garść młodych listków miodunki plamistej
•    kilka lub kilkanaście kwiatów miodunki
•    1 ogórek sałatkowy
•    1 gruby plaster sera twarogowego
•    kilka łyżek zimnotłoczonego oleju słonecznikowego
•    1 łyżka octu jabłkowego
•    świeżo mielony czarny pieprz
•    sól

1. Ogórka umyj i pokrój na ukośne cienkie plasterki.
2. Na połowie miski rozłóż umyte i osuszone listki miodunki oraz plasterki ogórka, posyp pokruszonym serem, polej olejem, skrop octem i posyp solą z pieprzem. Udekoruj kwiatkami.



Wiesiołkowa zupa miso
•    ok. 3-centymetrowy kawałek imbiru
•    1 ząbek czosnku
•    10 dużych, młodych liści wiesiołka
•    100 g tofu
•    100 g korzeni wiesiołka
•    ¼ średniej cebuli cukrowej  albo 1 szalotka
•    2 dymki
•    3–4 łyżeczki miso
•    2 łyżeczki oleju sezamowego
•    2½ szklanki wody
•    3 łyżeczki octu
•    olej do smażenia
•    nasiona wiesiołka (do podania)

1. Pokrój tofu w kostkę, na tarce o drobnych oczkach zetrzyj obrany kawałek imbiru, umyj liście wiesiołka i pokrój w paseczki, dymki posiekaj, czosnek przepuść przez praskę lub drobniutko pokrój, korzeń wiesiołka umyj i pokrój na drobne kawałki.
2. Na łyżce oleju w garnku o nieprzywierającym dnie podsmaż na złoty kolor cebulę lub szalotkę pokrojone w piórka.
3. Dorzuć tofu, czosnek, imbir, korzeń oraz liście wiesiołka i smaż razem przez 2–3 minuty.
4. W niewielkiej ilości wody rozrób miso, połącz  z resztą wody i dodaj do warzyw.
5. Gotuj przez 7–10 minut. Dodaj ocet i gotuj jeszcze przez minutę.
6. Wyłóż do miseczek, polej olejem sezamowym, posyp nasionami wiesiołka i posiekaną dymką. Możesz dosolić do smaku, ale wcześniej spróbuj, bo miso samo w sobie jest dość słone.



Azjatycka przekąska z korzenia łopianu
•    ok. 25-centymetrowy korzeń łopianu
•    1 łyżeczka sezamu (czarnego lub białego)
•    2 łyżeczki sosu sojowego
•    2 łyżeczki słodu jęczmiennego
•    ½ łyżeczki konfitury z owoców dzikiej róży
•    2 łyżki oleju do smażenia

1. Łopian umyj, obierz i pokrój w jak najcieńsze paseczki (będzie ciemniał).
2. Na patelni rozgrzej olej i dodaj łopian. Smaż przez 3–4 minuty.
3. Dodaj sos sojowy, słód i konfiturę z owoców róży. Smaż przez 7–8 minut, ciągle mieszając.
4. Wyłóż do miseczki i posyp sezamem.

Suma punktów: 0

Dodaj komentarz

Wasze komentarze (0)
Brak komentarzy