Poradniki

Jak urządzić sypialnię idealną?

Problem z zasypianiem niekoniecznie musi oznaczać bezsenność. Jeśli kładziesz się do łóżka i nie możesz zmrużyć oka, zastanów się, czy to nie wina twojej sypialni. Duszny pokój, niewygodny materac i hałasujący sąsiedzi potrafią skutecznie zakłócić błogi sen. Oto kilka podstawowych zasad, dzięki którym bez problemu prześpisz całą noc.

REKLAMA

Fot.123RF.com

Stwórz swoje idealne miejsce do spania

Pozbądź się niepotrzebnych przedmiotów i rupieci. Im mniej bibelotów, książek i kwiatków, które mogą rozpraszać uwagę i zbierać kurz, tym lepiej. Roztocza i pyłki kurzu unoszące się w powietrzu, nie dość, że nie pomagają ci zasnąć, to jeszcze będą utrudniać oddychanie, przez co rano wstaniesz zmęczony i rozdrażniony. Sypialnia ma być oazą spokoju i miejscem wyciszenia, o którym marzysz po ciężkim dniu, dlatego - nawet jeśli na co dzień nie przeszkadza ci nieporządek, zadbaj o to, aby w miejscu, w którym śpisz, panował ład.

Pozbądź się telewizora – to kolejny rozpraszacz uwagi i pochłaniacz kurzu. Przed snem unikaj oglądania horrorów i dramatów, ponieważ to, co widzimy, wpływa na jakość naszych snów. Telewizor to źródło informacji i doskonała rozrywka, ale tylko wtedy, kiedy stoi w salonie.

Zadbaj również o odpowiednią kolorystykę w sypialni. Unikaj mocnych, przytłaczających barw na ścianach. Postaw raczej na pastele – świetnie sprawdzą się ciepłe, delikatne brązy, beże i popiel. Pościel, narzutę i ozdobne poduszki dobierz do koloru ścian. Pamiętaj też higienie – nic nie koi zmysłów lepiej, niż noc w świeżej, pachnącej pościeli.

Zobacz więcej zdjęć

Solidne łóżko i wygodny materac

Przeciętny człowiek przesypia około 8 godzin na dobę, co oznacza, że średnio 1/3 życia spędzamy w łóżku. Warto więc poświęcić trochę czasu na zakup materaca, który będzie odpowiadał nam w 100 procentach. Idealny materac powinien być dopasowanej do naszej wagi i preferencji. Dobrze dobrany model pomoże nam nie tylko zregenerować siły, ale zadba też o kondycję kręgosłupa.

Zobacz więcej zdjęć

Idealny materac, czyli jaki? Nie powinien być ani zbyt twardy, ani zbyt miękki, lecz doskonale dostosowany do naturalnych krzywizn kręgosłupa. Trzeba pamiętać, aby wybrany model był przynajmniej o 20 centymetrów dłuższy od osoby, która będzie na nim spała. Twardość materaca jest uzależniona od naszej wagi i budowy ciała. Ogólna zasada mówi, że im więcej ważysz, tym materac powinien być twardszy. Oczywiście przed zakupem należy przetestować go osobiście w sklepie.

Zobacz więcej zdjęć

Kontroluj temperaturę

W sypialni nie powinno być więcej niż 21 stopni, ale też nie mniej niż 18 stopni Celsjusza. Wiele osób popełnia podstawowy błąd. Tuż przed snem podkręcają temperaturę w pokoju, ponieważ wydaje im się, że im cieplej tym lepiej. Jeśli jesteś zmarzluchem, załóż ciepłą piżamę i frotowe skarpety albo kup sobie cieplejszą kołdrę. Zamiast nagrzewać, wywietrz sypialnię przed położeniem się do łóżka. To bardzo ważne, ponieważ w niewietrzonych, nagrzanych pomieszczeniach gromadzą się wirusy i zarazki, które mogą być groźne dla zdrowia. Świeże powietrze uchroni cię przed chorobą, ułatwia zasypianie i poprawia komfort snu. W zimie możesz dodatkowo zainwestować w dobry filtr powierza, który oprócz nawilżania, jonizuje je i oczyszcza.

Zobacz więcej zdjęć

Ładny zapach

Kiedy pomieszczenie jest już przewietrzone, użyj delikatnych olejków eterycznych lub świec zapachowych, których kojący zapach ułatwi ci zaśniecie. Aromaterapia, czyli oddziaływanie zapachów na organizm człowieka, ma bardzo istotne wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Bodźce aromatyczne działają na określone receptory w mózgu, uaktywniając jego poszczególne obszary. Legenda głosi, że Kleopatra leczyła bezsenność, śpiąc na poduszkach wypełnionych płatkami róż, a to dlatego, że olejek różany posiada właściwości relaksujące i nasenne. Podobnie działa lawenda, werbena, a także drzewo sandałowe. Jeżeli sen uniemożliwiają ci stany napięcia nerwowego, doskonale sprawdzi się delikatny zapach lnu. Oprócz funkcji terapeutycznej lampiony i zapachowe świeczki spełnią też funkcję dekoracyjną, subtelnie ozdabiając wnętrze sypialni.

Zobacz więcej zdjęć

Zadbaj o odpowiednie oświetlenie

Delikatne, lekko rozproszone światło sprawia, że szybciej stajemy się senni. Dlatego w sypialni warto mieć lampkę nocną, w której świetle możemy wykonywać ostatnie czynności dnia: czytać, przygotowywać ubrania, rozmawiać z bliską osobą. Jeśli w twojej sypialni nie ma miejsca na szafkę nocną (na której stałaby lampka) kup lampy ścienne i zamontuj je nad łóżkiem (po obu jego stronach).

Zobacz więcej zdjęć

Na koniec wyeliminuj wszystkie hałasy (możesz to zrobić za pomocą stoperów do uszu) i źródła światła. Jeśli wyłączenie żarówki nie pomoże, zainwestuj w grube zapłony albo rolety. Kiedy wszystko jest już gotowe, możesz wreszcie położyć się spać.

Jak tanio wyremontować sypialnię?

Deccoria.pl

Reklama

Przeczytaj również

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

Wasze komentarze (1)

Ladyjot

"zainwestuj w grube zapłony"???

REKLAMA

Polecane artykuły

Ostatnio spodobało się

Informacja

Nie możesz dodać komentarza do tej treści. To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.

Edytuj komentarz

Usuń komentarz

Czy na pewno chcesz usunąć komentarz do artykułu "Jak urządzić sypialnię idealną?"? Tej operacji nie można cofnąć.

Wyślij mailem

Informacja

Zgłoś nadużycie

Informacja

To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.
REKLAMA

Wyłącz to powiadomienie

Nie będziesz już więcej otrzymywać powiadomień do tego zdarzenia.
Państwa przeglądarka jest nieaktualna. Aby zapewnić większe bezpieczeństwo, wygodę i komfort użytkowania w tej witrynie, proszę zaktualizować swoją przeglądarkę.
Polub nas, aby otrzymywać niezliczone pomysły wprost na swoją tablicę!

Edycja zdjęcia

Obróć

Informacja

Zaloguj się

Newsletter

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać najciekawsze artykuły oraz inspiracje z serwisu Deccoria.pl

Powiadomienia

Informacja

Nie możesz wykonać tej akcji. To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.