Spis treści:
- Dla kogo dopłata do drewna?
- Ile wynosi dopłata do drewna 2022?
- Co zrobić, żeby dostać dodatek do drewna?
- Jak wypełnić wniosek o dodatek do drewna?
- Dodatek do drewna – gdzie złożyć wniosek?
- Do kiedy złożyć wniosek o dodatek do drewna?
Dla kogo dopłata do drewna?
Zgodnie z najnowszymi regulacjami prawnymi, dopłaty do drewna otrzymają te gospodarstwa domowe, w którym głównym źródłem ogrzewania jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokucnia czy piec kaflowy zasilane drewnem kawałkowym.
Kto nie dostanie dodatku do drewna? Obowiązuje zasada: jeden dodatek na jeden adres. To oznacza, że wniosek o dopłatę do zakupu drewna może złożyć tylko jedna osoba z danego gospodarstwa domowego, w którym głównym źródłem ogrzewania jest właśnie drewno. W przypadku, gdy wniosek złoży kilka osób z tego samego gospodarstwa domowego, świadczenie zostanie przyznane osobie, która pierwsza złożyła wniosek. Poza tym warto pamiętać, że dodatku do drewna nie dostaną te osoby, które już wystąpiły o dodatek na węgiel lub inny opał.
Ile wynosi dopłata do drewna 2022?
Gospodarstwa domowe ogrzewające domy drewnem mogą otrzymać dodatek w wysokości 1000 zł. Świadczenie przysługuje jednorazowo. Warto też wiedzieć, że wypłata dodatku do drewna nie jest zależna od określonych kryteriów dochodowych, a nawet nie podlega podatkowi dochodowemu.
Przeczytaj również: Od kiedy składać wniosek o dodatek do pelletu? WZÓR wniosku. Jak go wypełnić i gdzie złożyć?
Co zrobić, żeby dostać dodatek do drewna?
Aby otrzymać dodatek do drewna, warunkiem niezbędnym jest wcześniejsze zgłoszenie pieca na drewno jako głównego źródła ciepła do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB). Będzie to weryfikowane przez gminę na etapie rozpatrywania wniosku. Formularz składa się do urzędu gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek lub gminnych ośrodków pomocy społecznej.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało jednolity wzór wniosku o wypłatę dodatku dla gospodarstw domowych z tytułu wykorzystywania niektórych źródeł ciepła. Jest on ujednolicony i obowiązuje wszystkich beneficjentów świadczenia. Wniosek o dodatek do drewna w formie PDF pobierzesz TUTAJ.
Wniosek o dodatek do drewna należy skierować do urzędu gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania. Fot.123RF.com
Jak wypełnić wniosek o dodatek do drewna?
Wypełnienie wniosku o dodatek do drewna jest bardzo proste i nie zajmuje dłużej niż kilka minut. Ważne jest, aby wypełnić go wielkimi literami. Z kolei pola do wyboru należy zaznaczać V lub X.
- W pierwszej kolejności należy wpisać informację, do kogo kierujemy wniosek. Dodatek do drewna wypłaca wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w którym mieszkamy.
- Następnie należy uzupełnić swoje dane osobowe. Podajemy imię, nazwisko, obywatelstwo, PESEL (lub serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość), adres zamieszkania oraz numer telefonu (lub adres mailowy).
- We wniosku o dodatek do drewna należy też wpisać numer konta bankowego, na który zostanie przelana odpowiednia kwota. Jeżeli chcesz otrzymać świadczenie w gotówce, pozostaw to miejsce niewypełnione.
- Następnie należy zaznaczyć, czy gospodarstwo domowe jest jednoosobowe, czy wieloosobowe. W drugim przypadku trzeba będzie uzupełnić dane wszystkich pozostałych członków twojego gospodarstwa domowego.
- Nie można też zapomnieć o zaznaczeniu jednego, głównego źródła ogrzewania, np. kocioł na paliwo stałe, koza czy piec kaflowy. Ponadto należy też wskazać właściwy rodzaj opału, który jest wykorzystywany do ogrzewania. Uważaj, żeby się nie pomylić, gdyż wysokość dodatku zależy od rodzaju paliwa. Jeśli składamy wniosek o dodatek do drewna, w formularzu należy zaznaczyć „drewno kawałkowe”.
- Na koniec należy podpisać oświadczenie o tym, że podane we wniosku dane są prawdziwe, ponieważ wszystkie informacje podajemy pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Jak widać, procedura składania wniosku o dodatek do drewna jest bardzo podobna jak w przypadku dodatku węglowego.
Dodatek do drewna – gdzie złożyć wniosek?
Wypełniony wniosek o dodatek do drewna należy złożyć w urzędzie gminy lub miasta. Można to zrobić na kilka sposobów: osobiście, za pomocą poczty oraz online przez system e-PUAP. Z kolei informację o przyznaniu dodatku do drewna otrzymamy mailowo (jeśli podamy swój adres e-mail) lub bezpośrednio w urzędzie gminy.
Do kiedy złożyć wniosek o dodatek do drewna?
Składanie wniosków o wypłatę dodatku do drewna ruszyło 21 września 2022 roku i potrwa do 30 listopada. Gmina z kolei ma maksymalnie 30 dni na rozpatrzenie wniosku i wypłatę pieniędzy. Jak szacuje Ministerstwo Środowiska i Klimatu, ze świadczenia skorzysta 530 tys. polskich gospodarstw ogrzewających domy drewnem.
Przeczytaj również: Jakie złożyć dokumenty o wyższy limit zużycia prądu? Kto sprawdzi, ile zużywasz energii i czy przekraczasz 2000 kWh?
Wpływ ogrzewania na zdrowie. Tak reaguje organizm na INTERIA.TV.