Spis treści:
- Kiedy mogą odciąć prąd?
- Co można zrobić, żeby nie odcięli prądu?
- Odcięty prąd. Co wtedy zrobić?
- Ile kosztuje ponowne włączenie prądu?
- Kiedy dostawa prądu nie może być wstrzymana?
W dzisiejszych czasach ciężkie byłoby życie bez prądu. Zdarza się jednak, że nie jesteśmy w stanie opłacić rachunków na czas lub zwlekamy z uregulowaniem należności. Po jakim czasie czekać nas może odłączenie prądu? Czy możemy temu jakoś zaradzić? Sprawdźmy, jak wygląda procedura odłączenia prądu przez dostawcę energii.
Kiedy mogą odciąć prąd?
Dostawca energii może odciąć prąd w kilku sytuacjach. Może to nastąpić, gdy:
- powstało podejrzenie, że z prądu korzysta się nielegalnie,
- okaże się, że instalacja elektryczna w lokalu może zagrozić zdrowiu lub życiu,
- odbiorca zwleka z zapłatą rachunków za energię elektryczną.
Najczęściej prąd odłączany jest przez zaległości z fakturami. Z tego tytułu w 2021 roku blisko 265 tysięcy domów zostało odłączonych od prądu. Dane te zostały opublikowane przez Urząd Regulacji Energetyki.
Na samym początku otrzymujemy listy z informacją o długu. Odłączenie prądu następuje, gdy:
- zwlekamy z zapłatą dłużej niż 30 dni od daty terminu płatności rachunku,
- w ciągu 12 miesięcy dwukrotnie nie opłaciliśmy rachunków w terminie.
W tym drugim przypadku, zanim dojdzie do odłączenia, dostajemy ofertę alternatywną. Dotyczy ona przejścia na model prepaid. Możliwe jest to dzięki licznikom przedpłatowym.
Co można zrobić, żeby nie odcięli prądu?
Jeśli nie posiadamy pieniędzy na opłacenie zaległości, nie oznacza to od razu, że odłączą nam prąd. Wystarczy skontaktować się z dostawcą i dojść do porozumienia. Firmy oferują klientom różne programy pomocy w ciężkiej sytuacji finansowej. Dzięki nim możemy rozłożyć naszą płatność na raty lub odroczyć termin spłaty.
Istnieje również możliwość dobrowolnego przejścia na prepaid. Zawnioskować możemy o licznik przedpłatowy w dowolnym momencie. Za taki licznik nie ponosimy żadnych opłat. Pozwala on na wykorzystanie z góry opłaconej ilości kilowatogodzin. Kiedy mamy środki, możemy doładować licznik przez specjalną kartę.
Przeczytaj również: Jak przygotować się na brak prądu? Te rzeczy muszą być w każdym domu
Jak przygotować się na brak prądu? Warto wcześniej zrobić odpowiednie zapasy. Fot.123RF.com
Odcięty prąd. Co wtedy zrobić?
W sytuacji, w której zostaliśmy odłączeni od prądu, zostaje nam jedyne uregulowanie rachunku. Gdy dokonamy płatności, powinniśmy skontaktować się z dostawcą. Ten jak najszybciej zleci przywrócenie prądu w naszym domu. Należy jednak pamiętać o tym, że ponowne przyłączenie do sieci jest dodatkowo płatne.
Ile kosztuje ponowne włączenie prądu?
Ogólnie przyjęta stawka za ponowne włączenie prądu wynosi 136,86 zł. Dokładne kwoty przedstawione są w taryfach dostawców. Dla przykładu w Tauronie kwota przyłączenia wynosi od 94,26 zł do 141,38 zł. Zależy ona od tego, jaka sieć energetyczna podpięta jest do naszego domu.
Kiedy dostawa prądu nie może być wstrzymana?
Istnieją sytuacje, w których dostawca nie może odłączyć nam prądu. Takim powodem jest złożenie reklamacji. Jeśli prąd został odłączony przed złożeniem wniosku, operator ma 3 dni na przywrócenie zasilania. Będzie on działać przez cały czas rozpatrywania zgłoszenia.
Po odrzuceniu reklamacji ponownie zostanie nam on odłączony. Możemy w takiej sytuacji zgłosić sprawę dalej. Kolejną instancją zajmującą się sporem jest Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Możemy do niego zgłosić sprawę w ciągu dwóch tygodni od otrzymania decyzji reklamacyjnej. W przypadku takiego sporu dostawca dalej ma obowiązek świadczyć nam usługę do czasu wyjaśnienia.
Przeczytaj również: Wniosek o dopłatę do prądu 2022. Jak wypełnić formularz i kiedy złożyć dokumenty? [PORADNIK]