Spis treści:
- O czym powinieneś wiedzieć, jeśli planujesz budowę domu w 2024 roku?
- Jakie dokumenty są potrzebne do budowy domu w 2024 roku?
- Lista formalności związanych z budową domu po otrzymaniu pozwolenia na budowę
- Ile kosztują formalności związane z budową domu?
O czym powinieneś wiedzieć, jeśli planujesz budowę domu w 2024 roku?
Ustalenie, jakie dokumenty są potrzebne do budowy domu w 2024 roku, wymaga zapoznania się ze stosownymi przepisami. Podstawowe źródła wiedzy w tym zakresie to Ustawa Prawo Budowlane oraz Ustawa o Planowaniu i Zagospodarowaniu Przestrzennym. W każdym roku mogą one wyglądać inaczej, dlatego należy zawsze sprawdzić, które akty prawne są obowiązujące.
Przeczytaj również: Kupujesz działkę pod budowę domu? Uważaj, od 1 kwietnia przepisy się zmieniają
Jakie dokumenty są potrzebne do budowy domu w 2024 roku?
Formalności, które należy dopełnić przed budową domu, to przede wszystkim liczne dokumenty, pozwolenia i zgłoszenia. Zanim na działce rozpoczną się prace, trzeba dostarczyć je do starostwa powiatowego. Dopiero po otrzymaniu oficjalnego pozwolenia na budowę możesz zacząć realizować inwestycję.
O czym powinieneś wiedzieć, jeśli planujesz budowę domu w 2024 roku? Poniżej znajdziesz szczegółowe informacje o dokumentach.
-
Miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego
Pierwszą sprawą, o której musisz pamiętać, jest sprawdzenie, czy dla terenu, na którym położona jest działka, uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP). Informację na ten temat uzyskasz w urzędzie gminy lub miasta (warto od razu zamówić tam wypis i wyrys z planu).
-
Decyzja o warunkach zabudowy
Jeśli okaże się, że na danym terenie nie ma MPZP, konieczne jest wystąpienie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Organem, do którego trzeba dostarczyć taki wniosek, jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Poza podstawowymi parametrami budowy należy do niego dołączyć kopię mapy zasadniczej i wyrys z mapy ewidencji gruntów. Czas oczekiwania na wydanie decyzji wynosi dwa miesiące.
- Kompletny projekt budowlany
Lista formalności związanych z budową domu to również kompletny projekt budowlany, który zgłaszasz do urzędu w celu uzyskania pozwolenia na budowę. Powinien być on wykonany zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w Sprawie Szczegółowego Zakresu i Formy Projektu Budowlanego. Składa się na niego projekt architektoniczno-budowlany i projekt zagospodarowania terenu.
-
Pozwolenie na budowę domu
Zgodnie z aktualnym prawem budowlanym domy o powierzchni do 70 m² nie wymagają uzyskania pozwolenia na budowę. Wystarczy tylko tzw. zgłoszenie z projektem, które eliminuje konieczność prowadzenia dziennika budowy i zatrudniania kierownika.
Jeśli twój dom ma mieć większą powierzchnię, musisz uzyskać pozwolenie na budowę domu. Należy w tym celu udać się do wydziału architektury i budownictwa w starostwie powiatowym oraz złożyć wniosek. Jakie dokumenty są potrzebne do budowy domu w 2024 r. podczas jego składania?
- Trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu i projektu budowlano-architektonicznego,
- decyzja o warunkach zabudowy (w przypadku działek bez MPZP),
- oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
- oświadczenie o możliwości podłączenia obiektu do sieci ciepłowniczej, podpisane przez projektanta,
- zaświadczenie potwierdzające, że projektanci należą do regionalnych izb branżowych,
- oświadczenie zarządcy drogi (wojewódzkiej, krajowej, gminnej lub powiatowej) o możliwości połączenia działki z drogą i zezwolenie na lokalizację zjazdu,
- dodatkowe opinie, jeśli planujesz budowę na terenach objętych ochroną konserwatorską.
Pozwolenie na budowę domu jest ważne przez 3 lata od momentu wydania.
Przeczytaj również: Budujesz dom? Nie zapominaj o bezpieczeństwie
Lista formalności związanych z budową domu po otrzymaniu pozwolenia na budowę
Samo pozwolenie na budowę nie uprawnia do rozpoczęcia prac ziemnych. Siedem dni przed podjęciem czynności budowlanych należy zawiadomić Inspektora Nadzoru Budowlanego o takim zamiarze. Oficjalne zgłoszenie zawiera podstawowe informacje o przedsięwzięciu, a także zaświadczenie o uprawnieniach kierownika budowy.
W trakcie realizacji inwestycji kierownik jest zobowiązany do prowadzenia dziennika budowy. Bez niego nie będzie możliwe wydanie pozwolenia na użytkowanie nieruchomości.
Ostatnim etapem jest formalne zgłoszenie o zakończeniu prac. Zawiadomienie składasz do odpowiedniego nadzoru budowlanego. Powinny się w nim znaleźć m.in. dziennik budowy, kopie świadectw energetycznych, protokół badań i sprawdzeń.
Jeśli w ciągu 14 dni od złożenia zgłoszenia organ nie wyda decyzji o sprzeciwie, oznacza to zgodę na użytkowanie obiektu (zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu może być wydane wcześniej).
Wydanie pozwolenia na budowę jest bezpłatne w przypadku domów jednorodzinnych, w których nie będzie prowadzona działalność gospodarcza. Fot. East News/Łukasz Szczepański/reporter
Ile kosztują formalności związane z budową domu?
Każde oświadczenie i pozwolenie, o które się ubiegasz, wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty (zgodnej z cennikiem danego organu). Ile kosztują formalności związane z budową domu? Przykładowe ceny to m.in.:
- ok. 110 zł za wydanie warunków zabudowy,
- ok. 150 zł za mapę zasadniczą,
- ok. 600 zł za mapę do celów projektowych,
- maksymalnie 250 zł za wypis i wyrys z MPZP.
Wydanie pozwolenia na budowę jest bezpłatne w przypadku domów jednorodzinnych, w których nie będzie prowadzona działalność gospodarcza.
Przeczytaj również:
Jak wybudować dom w stylu skandynawskim? Jak wygląda i ile kosztuje, wady i zalety