Spis treści:
- Gdzie wyrzucać gruz, styropian i inne odpady po remoncie?
- Remont w bloku – gdzie wyrzucać odpady?
- Odpady po remoncie stoją na chodniku – gdzie zgłosić?
Gdzie wyrzucać gruz, styropian i inne odpady po remoncie?
Letnie weekendy, gdy pogoda pozwala wykonywać rozmaite czynności w domu i strefach zewnętrznych, oraz okres urlopowy sprzyjają remontom. Coraz częściej można natknąć się na drogach dojazdowych, podjazdach i chodnikach na worki pełne gruzu, resztek niezużytych materiałów budowlanych, styropianu, skutych i połamanych płytek czy np. zniszczonych elementów armatury łazienkowej. To obraz, który na moim osiedlu wraca jak bumerang, gdy zniknie wreszcie jeden worek lub kontener, w mig pojawia się kolejny tylko w innym miejscu.
Oczywiście sprzątanie po remoncie czy pracach wykończeniowych to obowiązek właściciela mieszkania w bloku, a pozostawienie tego typu odpadów w zwykłym koszu jest niedozwolone. Odpowiednie gospodarowanie śmieciami poremontowymi i budowlanymi wymagane jest przepisami polskiego prawa, a przygotowanie na nie właściwych pojemników oraz organizacja wywozu po zakończeniu prac to obowiązek, który trzeba spełnić.
Zwykle organizacją całego zaplecza dla utylizacji odpadów zajmuje się specjalistyczna firma, podobnie jak wykonaniem remontu. Jednakże coraz częściej koszty zamówienia specjalistów są tak wysokie, że wiele osób decyduje się wykonać wiele zadań samodzielnie. Wówczas tylko kontener zamawiany jest przez nich z zewnątrz. Worki typu big bag, jeśli to na nie ostatecznie się zdecydują, kupowane są w marketach budowlanych.
O ile w przypadku korzystania z usług firm zewnętrznych sektora utylizacji odpadów budowlanych sprawa jest prosta, a przestrzeganie terminów usuwania zalegających pojemników z gruzem leży w interesie przedsiębiorstwa, o tyle indywidualne działania pozostawiają wiele do życzenia. Na moim osiedlu znów zalegają worki, z których wysypują się gruz, styropian, połamane płyty MDF i wiele innych odpadków. Stoją tak tygodniami i nikt nic z nimi nie robi. Tarasują one chodnik, podjazdy, a także dojazd do garażu podziemnego.
Czy można zgłosić pozostawienie śmieci poremontowych w miejscach przeznaczonych do użytku wspólnego? Kto odpowiada za posprzątanie po remoncie i kiedy właścicielowi remontowanego lokalu grozi kara? Sprawdziliśmy, jak należy pozbywać się śmieci – gdzie wyrzucić styropian, gruz i inne odpady po remoncie lub budowie.
Przeczytaj również: Remont mieszkania w 2024 roku. Ile kosztuje robocizna? Generalny remont mieszkania 50 i 70 mkw.
Remont w bloku – gdzie wyrzucać odpady?
Korzystanie z usług firm zajmujących się w całości tematem zbiórki odpadów i ich wywożenia to najwygodniejsza opcja, ponieważ nie w każdym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych można oddać je samodzielnie. Taką informację uzyskamy od pracowników lokalnego punktu. Warto, planując remont, od razu uwzględnić wszelkie działania związane z prawidłową utylizacją pozostałości po pracach, aby nie narazić się na kary.
Podczas remontu w mieszkaniu produkowane są odpady, które można wrzucać do worka lub kontenera. Od 2025 roku planowane są zmiany, które nałożą na firmy budowlane i remontowe dodatkowy obowiązek segregacji już na etapie zbierania odpadków. Fot.bilanol/123RF.com
W pierwszej kolejności wszystkie wyprodukowane śmieci powinny trafić do postawionego w tym celu kontenera lub worka typu big bag. Wybór pojemnika zależy przede wszystkim od ilości oraz rozmiaru składowanych w czasie prac odpadów. Jeśli remont trwa krótko, a zmiany są niewielkie, wynajęcie kontenera nie ma sensu, dużo lepiej zaopatrzyć się w specjalny worek. Musimy jednak pamiętać, że worki typu big bag przeznaczone są wyłącznie do czasowego składowania odpadów budowlanych, które nie są kwalifikowane jako odpady niebezpieczne. Czego nie wolno składować w workach? Z pewnością nie mogą tam trafić: chemikalia, farby i oleje, odpady zielone oraz odzyskany azbest i eternit.
Zgodnie z obowiązującym w 2024 roku prawem do specjalnie w tym celu ustawionych pojemników należy wyrzucać m.in.:
- styropian budowlany,
- płytki ceramiczne całe i ich fragmenty,
- uszkodzoną terakotę,
- tynk po skuciu,
- wymieniane drzwi, okna i framugi oraz elementy ich zabezpieczeń,
- uszkodzone części armatury kuchennej, łazienkowej,
- gruz.
Nic z tych rzeczy nie powinno trafić do wspólnego kosza. Zmiany w gospodarowaniu odpadami budowlanymi planowane na 2025 rok dodatkowo nakażą firmom budowlanym i remontowym dzielenie wspomnianych śmieci na kilka osobnych pojemników. Ma to ułatwić ich selekcję oraz umożliwić dalsze postępowanie.
Odpady po remoncie stoją przed blokiem – gdzie zgłosić?
Legalne pozbycie się śmieci nie jest wcale tak skomplikowane, na jakie mogłoby wyglądać. Wynajęcie na czas prac specjalnego kontenera czy postawienie worka big bag nie kosztuje majątku, a sprawia, że śmieci trafiają we właściwe miejsce. Jednakże postawienie takiego pojemnika wiąże się z pewnym, odczuwalnym dla innych mieszkańców osiedla dyskomfortem, co warto mieć na uwadze, wybierając miejsce składowania odpadów. Co więcej, sam wybór wspomnianego miejsca na kontener wymaga odpowiedniego zgłoszenia i uzyskania stosownej zgody.
Nie trzeba przejmować się formalnościami, jeśli pojemnik staje na terenie prywatnej posesji. Inaczej sprawa ma się, gdy trafia on na teren nieruchomości wspólnej, jeszcze inaczej, kiedy staje na pasie zieleni miejskiej lub drodze publicznej, nawet wewnętrznej. Kiedy można ustawić pojemnik na odpady pod blokiem i kto musi wydać na to zgodę? Obowiązujące normy wskazują, że:
- wynajęty pojemnik może stanąć na terenie przy bloku, jeśli zgodę wyda właściciel budynku, zarządca wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni po otrzymaniu odpowiednio sformułowanego wniosku pisemnego;
- wynajęty pojemnik może stanąć na drodze publicznej, chodniku lub pasie zieleni, jeśli zgodę na to wyda odpowiedni organ administracyjny gminy, miasta lub inny odpowiadający danemu miejscu.
Bez dopełnienia formalności związanych z uzyskaniem właściwego pozwolenia na przetrzymywanie odpadów w danym miejscu, osobom odpowiedzialnym grożą surowe kary w postaci mandatów, często kilkukrotnie wyższych niż sam koszt wywozu odpadów. A jak jest w przypadku worków, które najczęściej zalegają pod blokami? Czy na worki na gruz potrzebne jest pozwolenie?
Jeśli worki trafiają na teren wspólnoty, zawsze warto wcześniej ustalić ten fakt z jej zarządcą. Nie należy stawiać worków przy wejściach do budynków, bramach wjazdowych, podjazdach i zjazdach do garażu oraz w miejscach przeznaczonych np. do przejazdu pojazdów uprzywilejowanych, aby nie utrudniać funkcjonowania innym mieszkańcom.
Z kolei stawiając taki worek na chodniku lub drodze publicznej (traktowane jest to jako zajęcia pasa drogowego) konieczne jest uzyskanie zgody tamtejszego zarządu dróg. Jest to możliwe po złożeniu wniosku 3F, a czynność zajmowania wspomnianego pasa może wiązać się z opłatą zwykle od 50 gr do 8 zł, liczoną ostatecznie od zajętej powierzchni i wynikającą częściowo z kategorii danej drogi. Nie składając wniosku, mocno ryzykujemy, bo kary potrafią być naprawdę dotkliwe – do wysokości nawet 10-krotności opłaty za każdą rozpoczętą dobę zajęcia wspomnianego pasa.
Co więcej, według przepisów obowiązującego prawa niedopuszczalne jest przetrzymywanie gruzu budowlanego, a kara przy zgłoszeniu takiego postępowania przez osoby trzecie wynosi do 1500 zł. Jeśli odpady wciąż stoją przed blokiem, choć remont dawno został zakończony, taki fakt można zgłosić odpowiednim służbom porządkowym m.in. Straży Miejskiej, które zajmą się sprawą odpowiedzialności za niedopilnowanie ich usunięcia.
Źródło: deccoria.pl
Przeczytaj również:
Jak wyglądają formalności przy budowie domu w 2024 roku? Warto wiedzieć, zanim się rozpocznie
Czy trzeba mieć pozwolenie na remont dachu? Sprawdź, kiedy musisz złożyć wniosek
Budowa domu w lesie. Wszystko, co musisz wiedzieć, zanim zaczniesz inwestycję
Ruina z lat 60. miała zostać wyburzona. Dziś to nowoczesny dom nie do poznania