Przede wszystkim trzeba precyzyjnie określić jaką rolę ma spełniać wybrukowana nawierzchnia. Czy ma to być podjazd dla samochodu osobowego, chodnik czy też plac, po którym będą jeździć ciężkie pojazdy. Od tego zależy rodzaj i grubość kostki brukowej oraz sposób wykonania prac.
- Przygotowanie podłoża oraz sposób ułożenia materiału są ze sobą ściśle związane – wyjaśnia Urszula Łukaszewicz z ABW Superbruk. – Niewłaściwie przygotowana podbudowa lub źle położona kostka mogą sprawić, że nawierzchnia będzie nie tylko pozbawiona efektu estetycznego ale wręcz nietrwała.
Prace zaczynamy od usunięcia warstwy gruntu organicznego - humusu. Następnie wykonujemy wykop pod konstrukcję nawierzchni i niwelujemy podłoże oraz nadajemy mu odpowiednie spadki. Powinny one przebiegać zarówno wzdłuż jak i w poprzek powierzchni. Podłoże ma być wyrównane i odpowiednio wyprofilowane.
Kolejny etap to wykonanie podbudowy. Jej grubość zależy przede wszystkim od przewidywanego obciążenia oraz rodzaju gruntu podłoża. Jeżeli nawierzchnia przy domu będzie przenosiła obciążenia nie większe niż samochód osobowy wystarczająca grubość podbudowy to 20 cm.
W miejscach, gdzie planowany jest ruch ciężki (samochody ciężarowe, wózki widłowe) – grubość wszystkich warstw konstrukcji nawierzchni może wynosić nawet 80 cm. Grubszą konstrukcję nawierzchni należy też zastosować, gdy układamy kostkę na gruncie spoistym (glina, ił).
Następny krok to wykonanie podsypki pod kostkę. Zwykle składa się ona z samego piasku bądź cementu zmieszanego z piaskiem w stosunku od 1:4 do 1:7. Podsypka cementowo-piaskowa powoduje zmniejszenie przesiąkliwości nawierzchni, a także utrudnia jej demontaż.
Przed przystąpieniem do układania kostki należy ustawić elementy zabezpieczające nawierzchnię przed „rozsuwaniem się”. W tym celu stosujemy krawężniki bądź obrzeża. Można je zastąpić korytkami ściekowymi, palisadami bądź innymi prefabrykatami.
Na wytrzymałość nawierzchni ma wpływ również wybór kształtu oraz wzoru ułożenia kostki. Na ulicach i miejscach parkingowych sprawdza się układanie materiału dłuższym wymiarem prostopadle do kierunku jazdy, przez co nacisk kół rozkłada się na większą powierzchnię.
Podczas układania warto też zadbać o ujednolicenie różnic odcieni kostki. W tym celu należy układać kostki brukowe z trzech różnych palet. Ta zasada sprawdza się przede wszystkim na dużych powierzchniach i także dotyczy kostki szarej.
Zanim rozpoczniemy użytkowanie nawierzchni trzeba ją zagęścić. W tym celu stosuje się wibrator płytowy. Spoiny między kostkami należy wypełnić piaskiem. – Powinien on być suchy i nie zawierać domieszek gliny – radzi Urszula Łukaszewicz. - Trzeba go wmiatać między spoiny w miarę postępu prac.
Prawidłowo ułożona kostka nie wymaga specjalnych zabiegów konserwacyjnych. Wystarczy ją regularnie zamiatać. Można ją co jakiś czas umyć wodą.
Materiały prasowe