Porady ogrodnicze

Praca w ogrodzie. Jak odciążyć kręgosłup, mięśnie i stawy?

Prace wodzie uruchamiają wszystkie grupy mięśni, dlatego też przed przystąpieniem do nich należy się odpowiednio rozgrzać.

REKLAMA

fot. Pixabay.com

Na początek rozgrzewka

Wystarczy pójść na spacer. Nie trzeba się forsować, wybieramy taki krok, który nam odpowiada. Jeżeli ktoś nie jest amatorem spacerów, to może przez kilka minut porozciągać mięśnie, ruszać ramionami, nogami, stopami, dłońmi, zrobić kilka skłonów, przysiadów.

Dobór narzędzi

Dobrze jest, jeżeli narzędzia mają dostatecznie długie trzonki, tak abyśmy trzymając je, nie musieli się schylać. Zginanie powoduje zbędne napięcia w odcinku szyjnym i lędźwiowym kręgosłupa.

Jak układać ciało przy pracy w ogrodzie?

1. Przy sianiu czy rozsadzaniu powinniśmy klęczeć. Podłużmy sobie pod kolana kawałek materiału. Lepiej nie dotykać bezpośrednio ziemi, ponieważ można się zaziębić.

2. Nie pochylajmy się, mając wyprostowane nogi.

3. Gdy podnosimy sadzonki, ziemię, nawozy w wiaderkach lub jakiekolwiek ciężkie przedmioty, starajmy się trzymać je jak najbliżej ciała. Nie wolno prostować rąk i łokci. Nie zapominajmy, że bardzo ciężkie rzeczy lepiej jest przewieźć taczką czy wózkiem - minimalizuje to ryzyko urazu kręgosłupa.

4. Kiedy sięgamy po przedmiot znajdujący się powyżej linii ramion, wejdźmy na mały stołek, unikniemy w ten sposób bólu barku i szyi.

5. Starajmy się unikać skręcania tułowia podczas dźwigania czegoś ciężkiego. Jest to bardzo niebezpieczne dla kręgosłupa.

6. Nie powinniśmy przenosić więcej niż wynosi 15 procent wagi naszego ciała (w przypadku dzieci 10 procent). Ciężary mogą uszkodzić kręgosłup. Na przykład: dziecko ważące 20 kilogramów może nosić maksymalnie 2 kilogramy, 30: 3 kilogramy, 40: 6 kilogramów, dorośli: 50 kilogramów: 7 kilogramów, 59: 9 kilogramów, 68: 10 kilogramów, 77: 11 kilogramów, 86: 13 kilogramów.

7. Trzy razy w ciągu godziny należy rozluźnić mięśnie całego ciała, dobrze jest wtedy głęboko oddychać.

Uwaga! Jeśli po pracy doskwiera nam ból, uśmierzmy go przykładając na bolące miejsca okłady z lodu. Dobrze jest także po intensywnej pracy nie nagrzewać dodatkowo ciała, ponieważ może to pogorszyć stan mięśni stawów. Bóle, które nie mijają, a utrzymują się powyżej tygodnia, są sygnałem, żele dzieje się coś niedobrego i trzeba pójść do lekarza.

Żródło: REWIA
Foto: © Bauer

Przeczytaj również

REKLAMA
REKLAMA

Dodaj komentarz

Wasze komentarze (3)

karina97

Kupiłam niedawno dla mamy taką podkładkę pod kolana w cellfascie. Bardzo lubi pracę w ogrodzie, ale ostatnimi czasy dokuczał jej duży ból kolan i kręgosłupa. Mówi, że teraz jest o niebo lepiej.

Użytkownik deccoria

a moj ból trzyma mnie juz 3 tydzien cos sie dzieje z ręka ....

REKLAMA
Tamar74

Sadziłam ogórki "w kucki" i na następny dzień mój kręgosłup poważnie się zbuntował :(

Polecane artykuły

Ostatnio spodobało się

Informacja

Nie możesz dodać komentarza do tej treści. To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.

Edytuj komentarz

Usuń komentarz

Czy na pewno chcesz usunąć komentarz do artykułu "Praca w ogrodzie. Jak odciążyć kręgosłup, mięśnie i stawy?"? Tej operacji nie można cofnąć.

Wyślij mailem

Informacja

Zgłoś nadużycie

Informacja

To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.
REKLAMA

Wyłącz to powiadomienie

Nie będziesz już więcej otrzymywać powiadomień do tego zdarzenia.
Państwa przeglądarka jest nieaktualna. Aby zapewnić większe bezpieczeństwo, wygodę i komfort użytkowania w tej witrynie, proszę zaktualizować swoją przeglądarkę.
Polub nas, aby otrzymywać niezliczone pomysły wprost na swoją tablicę!

Edycja zdjęcia

Obróć

Informacja

Zaloguj się

Newsletter

Zapisz się do newslettera, aby otrzymywać najciekawsze artykuły oraz inspiracje z serwisu Deccoria.pl

Powiadomienia

Informacja

Nie możesz wykonać tej akcji. To okno zamknie się automatycznie za 3 sekundy.